De Nr. 1 Bouwtekening Specialist

Meest gestelde vragen

Goede communicatie
Eerlijk geprijsd
25 jaar ervaring
Voldoet aan de normen

Veel gestelde vragen

In drie makkelijke stappen uitgelegd

Hoe lang duurt het?

De duur is afhankelijk van of het project vergunningvrij is en of er sprake is van een spoedaanvraag.

Een bouwtekening omvat plattegronden, geveltekeningen, doorsnedes en detailfragmenten van jouw object. Daarnaast geeft het een helder overzicht van welke onderdelen gesloopt moeten worden om een nieuw object te realiseren

We starten met een vergunningscheck om te bepalen of jouw plannen vergunningplichtig of vergunningsvrij zijn. Vervolgens gaan we aan de slag met het tekenwerk. Na oplevering van het ontwerp werken we via een feedbackronde toe naar het gewenste definitieve ontwerp. Met dit definitieve ontwerp kun je offertes aanvragen bij aannemers of een vergunning indienen.

Ja, je kunt jouw wensen altijd bespreken. We zorgen voor een bouwtekening die volledig aansluit bij jouw ideeën.

Wij hebben een eigen team van bouwkundig tekenaars, ontwerpers en ingenieurs in dienst. Je werkt dus rechtstreeks met ons en niet via een tussenpersoon die jouw aanvraag doorzet naar een andere partij.

Bij het bestellen van een bouwtekening vragen we meestal om:

Afmetingen en schetsen: Denk aan plattegronden of een simpele schets van je project.

Foto’s van de locatie: Overzichtsfoto’s van de bouwplaats of het bestaande pand.

Bestemmingsplan: Indien beschikbaar, voor inzicht in vergunningseisen.

Eisen van de gemeente: Bijvoorbeeld specifieke richtlijnen voor een vergunning.

Waar kan ik archieftekeningen aanvragen?

Archieftekeningen kun je opvragen bij de gemeente waar jouw object is gevestigd. Deze tekeningen worden vaak bewaard in het gemeentearchief.

Mocht je zelf moeite hebben met het opvragen van deze documenten, dan kunnen wij dit proces ook voor je overnemen en de benodigde stukken voor je regelen.

Voor het opstellen van een bouwtekening zijn ten minste een plattegrond, geveltekeningen en doorsnedes van het object nodig. 

Extra documenten, zoals constructietekeningen, detailtekeningen en constructieberekeningen, zijn zeer waardevol en helpen onze collega’s om nauwkeuriger te werken. Mocht dit niet beschikken wij maken deze uiteraard.

Bestektekeningen en situatietekeningen zijn daarentegen niet noodzakelijk voor het proces.

Als er geen archieftekeningen van je object beschikbaar zijn, is het belangrijk om nauwkeurige informatie over het pand te verzamelen. Je kunt zelf metingen uitvoeren en duidelijke foto’s maken van zowel de binnen- als buitenkant.

Daarnaast is het een goed idee om te onderzoeken of eerdere eigenaren of aannemers misschien nog documenten of tekeningen hebben. Mocht dat niet lukken, dan kun je ons ook inschakelen om het object in te meten en zo een nauwkeurige basis te creëren voor een nieuwe bouwtekening. Wij helpen je graag om op basis van deze gegevens een complete en professionele tekening op te stellen.